dinsdag 3 maart 2015

Waxinelichthouder haken Patroon

Hey Lieve bloglezers,
 
Wauw, wat veel blogjes ineens achter elkaar zullen jullie wel denken. Ik heb er even de tijd voor genomen om een aantal blogjes te schrijven en dit blogje is speciaal, want het bevat een patroon. Meestal gebruik ik patronen van anderen. Vandaag niet. Ik plaatste foto's van mijn waxinelichthouder op de Facebook pagina van Haken en Haakpatronen en de reacties waren zo leuk en enthousiast. Zoveel mensen vroegen mij naar het patroon dat ik het uiteindelijk geprobeerd heb uit te schrijven.
 
Hello dear blogreaders,
 
Wow, A lot op posts from me in a few days. I took some time to write some blogs and this one is special, because it contains a Pattern. Normally I only use patterns from others. Not today. A lot of people asked me though Facebook (where I posted the pictures) for a pattern. So I wrote it down. It's only in Dutch but I hope you can translate it for yourself, otherwise let me know. Then I will translate it.


Waxinelichthouder.
Benodigdheden:
Katoen (SMC Catania, Rio, Phildar coton 3 etc.)
Haaknaald 3,5
Schaar
Stopnaald
Potje (Ik gebruikte een potje van de cranberries van de Action, maar je kunt elk potje gebruiken natuurlijk, pas je patroon daarop aan.)
Eventueel stekenmarkeerder om het begin van je toer aan te geven.
Patroon:
Zet 54 lossen op en sluit deze met een halve vaste in de eerste losse tot een ring. Let op! Je moet het aantal lossen aanpassen aan je eigen potje. Als het kan moet je het aantal lossen deelbaar maken door 4 + 2
Toer 1: Haak in elke losse, 1 vaste. Sluit de toer met een halve vaste in de eerste vaste.
Toer 2: 4 lossen. 13x (kruissteek van CAL 2015 week 2 http://terraysleven.blogspot.nl/2015/01/crochet-along-2015-week-2.html ), 1 dubbelstokje. Sluit de toer met een halve vaste in de 4 losse van het begin van de toer.
Toer 3: Haak 1 vaste tussen de 4 lossen en kruissteek van de vorige toer (dit om een zichtbaar draadje te voorkomen), 2 vasten binnenin de kruissteek, 1 vaste in de volgende vaste. *1 vaste tussen de 2 kruisjes, 2 vasten binnen de kruissteek, 1 vaste in de volgende vaste*
Herhaal *__* tot het einde van de toer. Sluit de toer NIET af met een halve vaste in de eerste vaste. Dit om te voorkomen dat je de toeren scheef op elkaar komen te staan.
Herhaal toer 2 en 3 tot je de gewenste hoogte hebt bereikt.
 
De rand:
Ik haakte 2 toeren: in elke vaste 1 vaste. Elke toer sloot ik met een halve vaste in de eerste vaste van de toer.
Mijn potje loopt iets schuin omhoog, dus ik heb daarna nog 1 toer geminderd.
*5 vasten, 1 x minderen (dus nr. 6 en 7 samenhaken)* Dit herhalen tot het einde. Hij kwam bij mij niet precies uit dus had ik 5 vasten over. Daar haakte ik gewoon vasten in. Sluit de toer met een halve vaste in de eerste vaste.
*4 lossen, 2 steken overslaan, vaste in de volgende vaste* herhalen tot je rond bent. Ik kom niet helemaal uit dus heb ik in de overgebleven steek een vaste gehaakt.
*in de lossenboog: 1 vaste – 1 half stokje – 1 stokje – 1 half stokje – 1 vaste* herhaal *__* tot het einde. 1 halve vaste in de laatste steek.
 
Hecht de draadjes af en klaar :-).
 
 
Hopelijk begrijpen jullie mijn patroon. Als er onduidelijkheden of foutjes inzitten, laat het me alsjeblieft weten. Ik hoop dat jullie er veel plezier van hebben.
Hopefully you'll understand my pattern. If there are any mistakes or misunderstandings in the patterns, please let me know. I hope you enjoy it!
 
Een fijne avond!
Have a nice evening!
 
Lieve haakgroetjes,
Emily
 
Sweet greetings,
Emily 
 
 
 
 
 

1 opmerking:

  1. Hello Emily!

    What a cute little tealightholder!!! I love the yarn you picked! <3

    Have a nice week!
    Ingrid xx
    http://myfunkycrochet.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen